12 Ağustos 2015 Çarşamba

17.Arttırılmış Gerçeklik

Arttırılmış Gerçeklik

Augmented Reality (Artırılmış Gerçeklik) içinde yaşadığımız dünyadaki bilgilerin bir araç vasıtasıyla elde edilen görüntü ve/veya bilgilerle bir araya getirilerek bir amaç için zenginleştirilmesi anlamına gelmektedir. Gerçek dünyanın kamera ile görüntüsünün alınması sırasında, gerçek dünya üzerinde önceden belirlenmiş olan hedef noktalara, bilgisayarda hazırlanmış olan  materyallerin belli noktalarından bağlanması ve oluşan sonucun yazılımlar vasıtasıyla yorumlanarak çıktı görüntünün eşzamanlı olarak alınmasıdır. Augmented Reality sayesinde istenilen herhangi bir şey örneğin mobil cihaz ya da bilgisayardaki bir kamera aracılığıyla, gerçek dünyada pozisyonlandırabilir ve işlevsel hale getirebilmektedir.

Teknolojinin gelişmesi ile birlikte artık çok daha işe yarar ürünler üretilebiliyor. Yeni tasarımlar ve yeni projeler oldukça ilgi çekiyor. Bu sıralar oldukça fazla konuşulan projelerden birisi de Augmented Reality kavramıdır. Açılım olarak Arttırılmış gerçeklik olarak da bahsedilebilmektedir. Bu projenin ana amacı gerçek dünyadaki olan olayları sanal aleme uyarlamaktır. Bir nevi sanal aletler vasıtası ile gerçekte olan olayları yönetebilmektedir. Oldukça geniş bir kavramdır ve hâlihazırda kullanılmaktadır. İlk olarak askeri amaçla üretilmiş olan bir proje olan arttırılmış gerçeklik, zamanla akıllı cep telefonlarına uyarlanmıştır. Bu sayede çok daha fazla kullanım alanı ortaya çıkmıştır. Günümüzde özellikle akıllı cep telefonlarında oldukça fazla kullanılmaktadır.

İlk olarak bu proje savaş uçaklarının kokpitlerinde denenmeye başlandı. Kasklarına yerleştirilen ekranlar aracılığı ile havanın durumu, menzil, uçuş mesafesi, yer navigasyonu gibi pek çok eklenti konuldu. Bu sayede çok daha rahat bir uçuş sağlandı. Ayrıca ortamın ısısı, yüksekliği, koordinatları ve radar durumları da bu sayede kontrol altına alınabildi. Augmented Reality kısaca AR olarak gösterilmektedir. Askeri teknoloji bu sayede oldukça ilerledi. Fakat bu insanlık için elbette yeterli değildi. Dolayısı ile yeni eklentiler yapılarak günümüzde en çok kullanılan teknolojik aletler olan tabletlere ve akıllı cep telefonlarına eklendi. Bu sayede insanlar çok daha rahat bir şekilde AR’ın getirdiği birbirinden ilginç özelliklerden faydalanabildi.

Arttırılmış gerçekliğin kullanım alanları oldukça fazladır. Bu sebepten dolayı da gelecekte en çok kullanılan tasarımlardan birisi olacaktır. Günümüzde bu projenin en çok kullanıldığı alanlardan birisi pazarlama ve reklamcılıktır. Birçok restoran günümüzde bu uygulamaya yer vermektedir. Seçeceğiniz yemeğin görüntüsünü daha seçmeden görebileceksiniz. Yani siparişinizi çok daha mantıklı bir şekilde vereceksiniz. Zaten AR genel amacı da budur. Gerçekte olmayan bir olayı sanki o an oluyormuş gibi size sunmaktır. Bu özelliği sayesinde pek çok insanın sevdiği bir proje olmuştur. Aynı şekilde belli başlı otomobil firmaları da yaptıkları yeni otomobil modellerinin tanıtımında AR kullanmaya başlamışlardır ve aldıkları sonuçtan da oldukça memnunlar.

Augmented Reality aynı zamanda oyunlaştırma denilen alanda da kullanılmaktadır. Yani gerçek hayattan bölümler alınarak sanki bir oyun oynuyormuş havası verebilmeniz mümkündür. Oldukça yeni olan bu teknoloji her geçen gün giderek gelişmektedir. Dolayısı ile Augmented Reality kullanım alanları giderek artmaktadır. Bunun en güzel örneklerinden birisi oluşturulan mekanizma ile mekanik bir aleti cep telefonu ile yönlendirebilirsiniz. Yani bir akıllı telefon oyununda nasıl bir objeyi ekranı sağa sola çekerek ilerletebiliyorsanız bunda da aynı şekilde sağa sola çekerek gerçek hayatta bulunan bir eşyayı hareket ettirebilirsiniz. Bu konuda uzman olan insanlar hala bu projeyi geliştirmeye çalışmaktadır. Gelen sonuçlar oldukça iyi olduğu için gelecek çalışmalarda umut verici gözüküyor.
Augmented Reality’nin reklam ve pazarlama alanında kullanımına örnek verecek olursak; Dünyaca ünlü Starbucks firması da AR’yi tanıtım amaçlı kullanmaya başladı. Bu sayede çok daha fazla müşterinin ilgisini çekebildi. Uzmanlar ileriye dönük olarak daha pek çok firmanın bu projeyi yakından takip edeceğini ve reklam tanıtımlarında kullanılacağını öngörüyor.

Eğitimciler olarak bizler bu fırsatları çok iyi değerlendirmeliyiz. Mesela Zenginleştirilmiş gerçeklik kavramı (AR), üniversiteler için çok iyi bir fırsat olabilir. Sadece kendi tanıtım ve reklamları açısından değil aynı zamanda öğrencileri ile iletişime geçebilecekleri bir yol ve onlara bu alanda yaşatacakları önemli bir tecrübe olabilir.

Geçen yıl birçok eğitim kuruluşu AR teknolojisini kendi kurumlarının tanıtımı açısından kullandı.  AR uygulamalarını ilk gördüğünüzde sizlere çok eğlenceli gelecektir. Canlı kitap sitesinde de göreceğiniz gibi, hikaye kahramanlarını 3 boyutlu görme şansına sahip olacaksınız. Bu örneklerin dışında bizler hangi etkileşim yollarını kullanarak kendi öğrencilerimizle etkileşime geçecek farklı yollar geliştirebiliriz? AR, öğrencilerin içeriğe erişimlerini sağlamak ve dersteki etkinliklerini arttırmak için farklı olanaklar sağlamaktadır.



Kaynak:http://teknodergi.org/augmented-reality-arttirilmis-gerceklik-nedir-kullanim-alanlari-nelerdir
https://www.youtube.com/watch?v=oH_LfXnklRw

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder